Programació amb Scratch

Aprenem a Programar amb Scratch


MIT - Scratch Web del MIT, centre creador de l'Scratch on hi ha també l'entorn de programació.

ScratchCatalà Web feta des de Catalunya sobre l'Scratch. Hi ha continguts per a treballar, exemples i un bon directori de centres i entitats que fan formació d'aquesta eina. 


Crear jocs amb Scratch Pàgina de Pau Córdova sobre petits jocs fets amb Scratch 

Com aniran les classes?

Totes les sessions tenen la següent estructura:
- Aprenem. Primer minuts de classe, plantegem un problema nou. Bàsicament comencem la classe dient: "avui volem que l'Scratch faci... ", parlem de les funcions a utilitzar. Aquesta part dura uns 10 minuts.
- Comprovem. A continuació cada alumne realitza el programa al seu ordinador i comprova que l'Scratch fa el que li ha demanat.
- Creem. Quan s'ha realitzat la pràctica o pràctiques del dia, aleshores completem el programa amb el que els alumnes considerin oportú: canvis de fons, variacions dels textos, els temps, els vestits... Aquesta part és la que permet als alumnes resoldre els seus propis problemes, a cada sessió van incorporant noves eines, i ells mateixos es plantegen reptes cada vegada més complexos. Però com que és lliure, també es van adaptant els reptes a les seves possibilitats.

Sessió 1: hola i adéu!

- Seqüència d'ordres. L'Scratch diu "hola" i després diu "adéu". El programa comença amb la bandereta verda. 

Sessió 2a: h -> hola; a->adéu

- L'Scratch diu "hola" quan premem la tecla "h" i "adéu" si premem la tecla "a". 

Sessió 2b: canvi de vestits 

- Canvis de vestits. L'Scratch canvia de forma, "vestit". Ho fa 10 vegades seguides, primer manualment, després introduïm el control "repeteix".

Sessió 3: petit diàleg

- Utilitzant imatges d'Internet o pròpies, crear un escenari (S'ha d'editar l'escenari)
- A sobre l'escenari heu de col·locar dos personatges i fer-los parlar breument de forma automàtica
- Alguns dels blocs que necessitareu són:
  • Digues Hello! durant 2 segons
  • Envia a tots message 1
  • Quan rebi message 1
Un exemple de petita història la trobareu aquí: http://scratch.mit.edu/projects/19898917/ 
aneu a Com està fet per veure com estant posats els blocs!


Sessió 4: crear un personatge nou amb dos vestits diferents

- Fixeu-vos amb el següent projecte http://scratch.mit.edu/projects/20250637/. La sessió d'avui es tracta de crear com a mínim un personatge nou amb l'editor de gràfics de l'Scratch i fer-li dos "vestits", és a dir dues posicions diferents de manera que si fem un canvi de vestit ràpid ens doni la sensació de moviment.
- Després, heu de programar que el vostre personatge (o personatges) canviïn de vestit automàticament cada 0.2 segons:
- Alguns dels blocs que necessitareu són:
  • Quan la bandera es premi
  • per sempre
  • següent vestit
  • espera 0.2 segons

Sessió 5: sóc de vacances i he pensat amb tu

- Utilitzant imatges d'Internet o pròpies, fer una postal d'un lloc on ens agradaria anar de vacances. (S'ha d'editar l'escenari). 
- Pot ser una postal "interactiva", és a dir que pot aparèixer un personatge que ens expliqui coses del lloc on ens agradaria viatjar. 


Sessió 6: construcció d'un penell virtual

El repte
- Un penell és un giny com el de la fotografia que ens indica la direcció del vent. El repte que us proposo és que en realitzeu un de virtual de manera que quan premem la 'n' el penell indiqui el nord, si premem la 's' ens indiqui el sud, la "e" l'est i la 'o' l'oest.

Instruccions de la sessió
- Necessitareu buscar una imatge d'una rosa dels vents per fer el fons
- Alguns dels blocs que necessitareu són: 
  • quan la tecla "_" es premi
  • apunta en direcció 

Sessió 7: la formiga té gana (Taller de videojocs by Frank Sabaté) 

El joc
A l’escenari veiem una formiga i una poma. Si la formiga toca la poma, aquesta desapareix i torna a sortir en un altre punt de la pantalla. Cada vegada que la formiga toca la poma, el jugador guanya un punt. L’objectiu del joc és aconseguir el màxim de punts en un minut.

El repte
Programar la formiga perquè es mogui amb el teclat.

Instruccions de la sessió
1. Heu d'anar a la pàgina del següent projecte
http://scratch.mit.edu/projects/19726032/#editor
2. Heu d'anar a fitxer i desar un còpia amb el vostre nom: "La formiga té gana_NOM_ALUMNE"
3. Programar la formiga perquè es mogui amb el teclat. Exemple: "La formiga es mourà 10 passos quan prenem l'espai"


Sessió 8: el tauró i l'estrella de mar

El joc
En l'escenari es veu un tauró i una estrella de mar. Nosaltres som l'estrella de mar i tot movent el ratolí de l'ordinador fem moure l'estrella de mar. Es tracta d'estar la màxima estona sense que el tauró ens atrapi.

Els reptes
1. Programar l'estrella de mar de manera que en tot moment després de baixar la bandera, aquesta "apunti" i vagi a on tenim el ratolí de l'ordinador.

2. Programar l'estrella de mar de manera que quan el tauró el toqui, després del so "ya" que fa el tauró, soni un tambor durant 1 pulsació i l'estrella de mar canviï de color lleugerament


Instruccions de la sessió
1. Heu d'anar a la pàgina del següent projecte i fer-ne una còpia vostra, amb un nom diferent. http://scratch.mit.edu/projects/22092618/
2. Alguns dels blocs que necessitareu pels reptes que us proposem són:
  • apunta cap a "punter del ratolí"
  • vés a "punter del ratolí"
  • per sempre
  • augmenta l'efecte color en 25
Repte opcional
Programa lliurement l'estrella de mar de manera que quan el tauró el toqui passin altres coses.  

Sessió 9: el laberint (Taller de videojocs by Frank Sabaté)

El joc
Guia la pilota fins la sortida sense tocar les parets.

El repte
El repte és canviar el laberint per un altre de la vostra invenció. 

Instruccions de la sessió
Fixeu-vos com està fet el programa. http://scratch.mit.edu/projects/22096213/

Veureu que la pilota torna a la sortida si toca les parets del laberint (que són de color negre)
Haureu de dibuixar un nou personatge que serà el laberint (les parets hauran de ser de color negre). Després haureu d'assignar el mateix programa que té l'actual laberint al vostre.



Sessió 10: el gat, el ratolí i el formatge (Taller de videojocs by Frank Sabaté)

El joc
A l’escenari ens trobem un gat i un tros de formatge. El ratolí del jugador (que és el ratolí de l'ordinador) ha de "menjar" tants trossos de formatge com pugui en un minut. Si el gat enxampa el ratolí, miola i s’acaba la partida.

El repte
Heu de programar el gat: ha de perseguir el ratolí. Si el toca, ha de dir “miau” i s’ha d’acabar la partida. http://scratch.mit.edu/projects/19906667/

Alguns dels blocs que necessitareu són
  • Al prémer la bandera
  • Si
  • Per sempre
  • Per sempre si
  • moure 10 passos
  • aturar tot
  • tocar so gat
  • tocant ?


Sessió 11: pluja d'asteroides (Taller de videojocs by Frank Sabaté)

El joc
La nostra nau espacial ha entrat dins d’un cinturó d’asteroides. Quant temps podrà evitar topar amb una d’aquestes roques?

Els reptes
1- Programar la nau: s’ha de moure o amb el teclat o amb el ratolí. 

2- Programar un asteroide: s’ha de moure en una direcció a l’atzar. Si toca la nau, ha de emetre un so i s’acaba la partida. Duplicar l’asteroide 3 o 4 vegades. http://scratch.mit.edu/projects/20549152/

Alguns dels blocs que necessitareu són
  • Al prémer la bandera
  • Per sempre
  • Per sempre si
  • aturar tot
  • anar a x:0 y:0
  • moure 10 passos
  • apuntar cap
  • apuntar en direcció
  • rebotar si toca una vora
  • tocar so ___ i esperar
  • tocant __?

 

Sessió 12: toquem el piano! (Taller de videojocs by Frank Sabaté)

El joc:
Toquem el piano! 
Utilitza el teclat per tocar les teves cançons preferides.


El repte:
Hem de programar el teclat. 
A cada tecla li correspondrà una nota musical. 

Quan prenem la tecla corresponent hi ha d'haver un canvi de vestit de manera que visualitzem la nota tocada. Ha de sentir-se la nota (haureu d'utilitzar els números que assigna l'Scratch a cada nota musical) i un cop fet, el piano haurà de tornar al seu vestit "original", és a dir al "piano_capnota"

Tens dos opcions:
1- Programar totes les notes sense ajuda -->http://scratch.mit.edu/projects/22737698/
2- Programar les notes amb dues notes ja programades --> http://scratch.mit.edu/projects/20556266/

  - tria la teva aventura ;-)


Sessió 13: imatges i música

En el següent enllaç http://scratch.mit.edu/projects/22745466/  trobareu una animació en què es combina música amb imatges. Crea una forma abstracta amb l'editor de l'Scratch i canvia el personatge del punt aquesta nova forma.

Sessió 14: Telesketch

El repte és programar el joc de manera que ens faci el mateix que un Telesketch.  

Hem de programar el moviment del punter amb quatre programes un per cada direcció.
I a més hem d'afegir dos programes un per activar el Llapis (baixa el llapis de color negre), amb la tecla L i l'altre per activar la Goma (també baixa el llapis de color blanc), amb la tecla G 
Si no coneixeu el joc a la Viquipèdia està molt ben explicat
- Aquí teniu la pàgina del projecte http://scratch.mit.edu/projects/23150219/


Sessió 15: L'Scratch ens ajuda amb les mates

1 - Nombres aleatoris. L'Scratch pensa un número aleatori del 0 al 10 i el diu.
2 - Primeres operacions. L'Scratch pensa dos números del 0 al 10 i els suma i ens diu el resultat.

Pràctica el Joc del Pong (Construir un videojoc senzill des de zero) 

És una pràctica composta de 4 pràctiques que s'allarga durant diverses sessions. 
Trobareu les instruccions en el següent enllaç:
http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/curriculum/eso_btx/d209/modul_2/index

El resultat final el podeu veure aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada